Van 1924 tot nu


Autobussen Cannaerts werd gesticht in 1924 door Florent Cannaerts en zijn echtgenote Juliette Hauloy.

Als jonge ondernemers waren zij vanuit Heist-op-den-Berg naar Willebroek gekomen, en kochten een Ford type T van 17 plaatsen.
De eerste ritten gebeurden tijdens de kermis van de Maria-Ommegang te Kalfort. Vol ontzag voor zoveel technisch vernuft, deden de klanten toen hun klompen uit om op de bus te stappen!
 

Enige maanden later startten Florent en Juliette een regelmatige busverbinding tussen Heist o/d Berg – Mechelen – Willebroek – Boom.

Dit was lang voor het openbaar vervoer bestond zodat zij echte pioniers kunnen genoemd worden! In 1927 werd de eerste exploitatievergunning door de NMBS uitgereikt aan Autobussen Cannaerts.

De grondleggers

Al snel daarna werd de eerste reisbus  aangekocht. 

Met de Mechelse bakkersbond vertrok Florent als één van de eerste autocaruitbaters helemaal naar de verre Ardennen met als “hoogtepunt”: de Baraque Michel.

Tijdens de klim van deze “berg” werd er regelmatig gestopt om van het mooie uitzicht te genieten … zo merkten de passagiers niet dat de motor regelmatig oververhitte!

Eens boven vertelde een plaatselijke bewoner dat er een bus in de ravijn was gereden bij de afdaling… reizen met de bus was toendertijd beslist een avontuur!

De oorlogsjaren

De oorlogsjaren brachten voor iedereen kommer en kwel, zo ook voor Cannaerts.

Elf bussen werden door het leger in beslag genomen om elders te worden ingezet. Slechts twee bussen bleven over om mensen te vervoeren.
Omdat brandstof niet te vinden was, plaatste Florent Cannaerts een gasketeltje in elke bus… vindingrijk alleszins!

Vlak na de oorlog werd de eerste gelede bus in dienst gezet: een Ford in perfecte staat, overgekocht van het Engelse leger, trok, ironisch genoeg, een aanhangwagen van het Duitse leger.

Zo konden er meer passagiers vervoerd worden.

In 1952 kwamen de lijndiensten onder de bevoegdheid van de NMBS, en kregen alle rode lijnbussen een groene kleur. Nog in dat jaar werd een nieuwe autocar gekocht: merk AEC met een carrosserie Van Hool. Met deze bus won Cannaerts de Concours d’Elégance tijdens een beurs in Oostende.
 
In 1955, niet lang na zijn huwelijk met Hendrika Van Hoorebeke, nam zoon Jozef Cannaerts de fakkel over. Het bedrijf verhuisde van Willebroek naar Heffen.
 
Een innovatie op technisch gebied kwam er in 1967, toen de eerste bussen met luchtvering – van het merk Neoplan – werden aangekocht.
 
In 1969 vertrok Autobussen Cannaerts met 4 bussen vanuit Engeland naar Calcutta in India! Doorheen heel Europa en Azië – met vele hindernissen en weinig autosnelwegen!- waren de bussen 2 maanden onderweg vooraleer hun bijzondere bestemming te bereiken.
 
Elke bus was uitgerust met bagagerekken waarop de tenten lagen waarin werd overnacht. Elke bus werd bemand door welgeteld één! chauffeur die de hele verre rit deed!
Nadat de passagiers 2 maanden ter plaatse waren gebleven vatte men de terugrit aan, om 2 maanden later behouden thuis te komen.
Iedereen kon opgelucht ademhalen en bijzonder fier zijn op wat de grootste expeditie van het bedrijf tot op heden is geworden!

1980

In 1980 sloeg het noodlot toe en was er een brand waarbij de overdekte loods en 5 bussen uitbrandden.

Maar Autobussen Cannaerts krabbelde recht.
in 1981 had Jozef Cannaerts de eer de nieuwe Rupeltunnel in Boom te inaugureren.

Dit gebeurde met een autocar Van Hool type Acron, en als bijzondere passagier Koning Boudewijn.

In 1984 werden de exploitatievergunningen van de NMBS overgedragen naar de NMVB.

 Na de regionalisering van het openbaar vervoer, in 1991, werd de bevoegde overheidsinstelling de Vlaamse Vervoermaatschappij ‘De Lijn’.
 
De volgende jaren behaalde Autobussen Cannaerts verschillende bekroningen voor innovatieve investeringen: op ‘Bus & Coach’, het internationale bussalon van 1985 in Kortrijk, werd onze autocar Neoplan type Spaceliner bekroond met 3 bekers en 9 diploma’s, waaronder de gegeerde “Beker Parmentier”. Nog tijdens het bussalon van Kortrijk, in 1989, introduceerde de firma de 2 eerste lage- vloerbussen van België, ook door Neoplan gebouwd. Vandaag kennen we dit als de standaard voor openbaar vervoer.

1992

In 1992 namen Florent Cannaerts en Krista Leenders het bedrijf E. Nuyens-Autocars Excelsior, gevestigd te Willebroek en sinds de jaren ’20 de trouwe “concullega”  van Cannaerts.
 
In 1993 werd de eerste extra grote dubbeldekbus, merk Neoplan type Megaliner, op het salon van Kortrijk voorgesteld. Dit was een revolutionair voertuig door zijn extra grote capaciteit: 88 plaatsen.
Het was uitgerust met een Mercedes van 503 pk en met een volautomatische versnelling van het merk Allison.
 
Deze autocar zou echter in 1998 in beslag worden genomen in Marokko, nadat de autoriteiten er 178 kg hasj in aantroffen. Ondanks een lange juridische strijd heeft het bedrijf deze autocar nooit meer kunnen recupereren.
 
Dit leidde tot een enorme financiële aderlating die het bedrijf maar moeizaam te boven kwam.

 

Autobussen Cannaerts timmert echter verder aan de weg:
met een olijke walvis als nieuw logo, en een nieuwe thuishaven in Londerzeel nam Florent Cannaerts met volle vertrouwen het roer opnieuw in handen.
 
Als eerste Belgische autocarbedrijf rustten we onze autocars uit met een alcoholslot in 2009 … Safety first!
 
Om het wagenpark up-to-date te houden volgden investeringen elkaar op, zodat we inmiddels over 5 autocars (met capaciteit tussen 19 en 56 plaatsen) en 3 autobussen beschikken.
 
Recent, sinds januari 2017, vond het bedrijf een nieuw onderkomen in Mechelen:  met een goed uitgeruste garage, en ruime en frisse burelen is
 
Autobussen Cannaerts meer dan ooit klaar voor de toekomst!