Eerste alcoholsloten op bussen


Autocarfirma Cannaerts uit Londerzeel is het eerste Belgische busbedrijf dat zijn voertuigen met alcoholsloten laat uitrusten. Chauffeurs met twee pilsjes op, kunnen dan niet meer starten.

Een tijdje geleden liet een Mechels taxibedrijf al preventief alcoholsloten plaatsen. Florent Cannaerts, die drie sprinters en vijf autocars heeft, doet als eerste autocarbedrijf nu hetzelfde. De ‘Alcolock’ is ingesteld op 0,2 promille, strenger dus dan de wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille in België. Voor een gezonde mens met gemiddelde lichaamsbouw komt dat neer op anderhalf pintje bier. Zonder een negatieve test zal de starter dienst weigeren en krijgen de chauffeurs hun bus niet aan de praat.

Hoe Cannaerts dat ‘verkocht’ krijgt aan zijn chauffeurs? Beschouwen zij de investering van hun baas niet als een motie van wantrouwen? “Voor alle duidelijkheid: ik wil mijn mensen niet koeioneren. En nee, ik had nog geen nare ervaringen met zatte chauffeurs. Maar voor mijn passagiers vind ik het een garantielabel. Ik ben altijd met innovatie bezig, zo hadden we ook de eerste lage vloerbus. Als wij met een bus voetbalsupporters rijden, drinken die passagiers 40 bakken bier leeg op één avond. Ik zeg altijd: er moet één iemand BOB zijn.”

De firma Rauwers Controle uit Massenhoven verdeelt de alcoholsloten van Alcolock in België. “In Frankrijk zijn alcoholsloten op bussen voor leerlingenvervoer bij wet verplicht sinds deze maand”, vertelt Fons Liers van Rauwers Controle. “De volgende stap zijn de gevaarlijke ADR-transporten.Wij verwachten dat dit op termijn naar België zal overwaaien.”

Fraude bijna niet mogelijk

Liers maakt zich sterk dat dit alcoholslot fraudevrij is. “Als de werkgever zijn chauffeur ervan verdenkt om ‘s morgens na een nacht doorzakken zijn vrouw of kameraad te laten blazen, dan kan hij na een halfuur een ‘hertest’ laten programmeren. De tipsy buschauffeur zal zijn vrouw of kameraad dan al mee op de rit moeten nemen.”

Fons Liers heeft geen hoge dunk van mensen die meewerken aan dit soort fraude. “Als u uw kameraad laat blazen, dan is dat geen goeie kameraad. En is uw vrouw bereid om te blazen voor u, dan scheelt er iets aan uw huwelijk, want dan wilt ze u het liefst in het decor zien rijden.”

Vlaams volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh (CD&V) ijverde mee voor een nieuwe cao die het alcoholslot wettig maakt. “In het begin waren er nogal wat bezwaren. Zo zou het een inbreuk plegen op de privacy. Nu is de situatie al zo ver gevorderd dat rechters ten laatste vanaf oktober 2010 het alcoholslot verplicht kunnen maken voor veroordeelde dronken chauffeurs.”

KRISTIN MATTHYSSEN GVA